Jeśli dziecko będzie obcowało z pięknymi książkami takimi, które porywają i zachwycają, które kuszą oryginalnością szaty graficznej, z książkami kunsztownie wydanymi i skłaniającymi do refleksji, wówczas będzie wzrastało w żywiole prawdy, piękna i dobra, bogate wewnętrznie, otwarte, szczęśliwe, zdolne do rozumienia siebie i innych, do wzięcia odpowiedzialności za własne życie i pokierowania nim na miarę rozbudzonych marzeń, pragnień, tęsknot i nadziei.
Prof. Grzegorz Leszczyński

Rysunek dzieci z opiekunką na zielonej łąceTrudno sobie wyobrazić poznawanie świata przez małe dzieci bez odwoływania się do literatury dziecięcej. Jednak w dobie telewizji nie wszyscy rodzice zwracają uwagę na wartość czytania dzieciom.

Wiek przedszkolny to poważny okres w życiu dziecka, okres tworzenia się nawyków, kształtowania procesów uczuciowych, umysłowych, charakteru oraz osobowości. Właśnie w tym wieku należy dostarczać dzieciom odpowiedniej lektury, a bajki i baśnie nadają się do tego celu wyśmienicie. Wystarczy codziennie tylko 20 minut !

Rysunek dziewczynka z chłopcem czytają książkęCzłowiek nie rodzi się czytelnikiem

Trzeba w nim obudzić zamiłowanie do książki, a skutecznym na to sposobem jest głośne czytanie dzieciom. A ma ono wiele zalet:

  • Rozwija język, pamięć i wyobraźnię.
  • Uczy myślenia, poprawia koncentrację.
  • Buduje i umacnia więzi pomiędzy dziećmi i rodzicami.
  • Zapewnia emocjonalny rozwój dziecka.
  • Pomaga w wychowaniu.
  • Pomaga w rozwiazywaniu problemów.
  • Ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole.
  • Wzmacnia samouznanie dziecka.
  • Poszerza wiedzę ogólną, rozbudza zainteresowania.
  • Rozwija wrażliwość i empatię.
  • Uczy wartości moralnych.
  • Zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów.
  • Kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy.
  • Dla dzieci niepełnosprawnych jest ogromna stymulacją, dzięki której rozwijają się lepiej niż ich niepełnosprawni koledzy pozbawieni głośnej lektury.
  • Jest zdrową ucieczką od nudy,
  • Jest profilaktyką działań aspołecznych,
  • Kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy.
  • Zaspokaja potrzeby emocjonalne,
  • Wspiera rozwój psychiczny dziecka i wzmacnia jego poczucie własnej wartości,

Zaszczepiona w dzieciństwie miłość do książek zaowocuje z dobrym skutkiem w przyszłości, bo przyjemne doznania z książką u małego dziecka, przygotowują miejsce dla zainteresowań literaturą w życiu dorosłym.

Rysunek kolorowego zamkuDlaczego dzieci chętnie słuchają bajek i baśni ?

W bajkach świat realny miesza się ze światem fikcji. Tam można spotkać przyjaciół i przeżyć fascynujące przygody, a przede wszystkim pozbyć się lęku. Bohaterowie bajek aktywnie pokonują trudności i przeszkody, są pełni samozaparcia, cierpliwi i wytrwali. Baśnie uczą radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych, a postacie w nich opisane reprezentują określony typ: dobry lub zły. Zło nie zostaje pozbawione atrakcyjności, ale bohater pozytywny jest bardziej pociągający, przez co dziecko utożsamiając się z nimprzejmuje jednocześnie zasady moralne. Baśnie dają nadzieję, że nawet słaby może zwyciężyć, jeśli stawi czoło przeciwnościom losu.Baśnie kształcą i aktywizują wyobraźnię, wpływając na procesy intelektualne oraz emocjonalne.

Jakie lektury wybierać do czytania?

Wydawnictwa „zalewają” nas bogato ilustrowanymi książkami, które od pierwszej chwili przyciągają wzrok rodziców i dzieci. Należy zwrócić uwagę nie tylko na stronę graficzną książki, ale również na jej treść. Rozwojowi dziecka służą książki dostosowane do jego wieku i napisane dobrą, poprawną polszczyzną. Gwarancją dobrego wpływu na rozwój dziecka będą takie nazwiska: J. Tuwim, J. Brzechwa, M. Konopnicka, M. Kownacka, K. Makuszyński, D. Gellner, W. Chotomska, D. Wawiłow, bracia Grimm, J.Ch. Andersen. A. Lindgren.

Jak czytać?

Przystępując do czytania dziecku, należy stworzyć odpowiednią atmosferę. Kiedy dziecko jest zupełniezrelaksowane i gotowe na odbiór, rozpocząć czytanie. Stosownie do tematyki książki dobrze jest odpowiednio modulować głos. Pewne nastroje wyrażać mimiką. Po każdej przeczytanej stronie, jeżeli jest ilustrowana, pokazywać ilustracje. Kiedy dziecko spontanicznie reaguje np. wybuchem śmiechu, to znaczy, że rozumie przekaz treści. Starać się podtrzymać radosny nastrój.

Po przeczytaniu książki wskazana jest krótka rozmowa z dzieckiem o przygodach bohaterów.Celem czytania zawsze powinna być przyjemność dziecka.

Głośne czytanie jest bardzo łatwe, bo leży w zasięgu możliwości każdego. Nie wymaga szczególnych zdolności, ani nakładów finansowych. Z drugiej strony jest też bardzo trudne, bo wymaga dyspozycyjności i zaangażowania.

Może być dla rodziców praktycznym pomysłem na pożyteczne spędzenie czasu z dzieckiem, pomysłem jak wychować dziecko, by zapewnić mu wszechstronny rozwój.

Rysunek kolorowego zamkuCzytajmy naszym dzieciom minimum 20 minut dziennie.
Ograniczmy korzystanie z mediów elektronicznych.
Jest to najlepsza inwestycja w pomyślą przyszłość dziecka.
/Jim Trelease/

 Małgorzata Drozd

 

 

„ZŁOTA LISTA”

książek polecanych przez Fundację

 „ABCXXI - Cała Polska czyta dzieciom” do czytania dzieciom.

Kategorie wiekowe oznaczają sugerowany dolny przedział wieku dziecka przy czytaniu mu na głos.

Wiek od urodzenia:

Wiek od 4 lat:

Szczegółową listę proponowanych książek w poszczególnych grupach wiekowych znajdą Państwo na stronie: www.calapolskaczytadzieciom.pl